Bekkenfysiotherapie bij Fysio Veenendaal

Last van urineverlies? Pijn in je onderbuik?

Er zijn veel redenen om bekkenfysiotherapie te overwegen. Voor zowel volwassen, jongeren als kinderen. Bijvoorbeeld als plassen moeilijk gaat, als je pijn in je onderbuik hebt, pijn bij het vrijen of een algemene pijn in je bekkengebied. Maar ook bij het herstel van een operatie aan je blaas, baarmoeder of prostaat kan een bekkenfysiotherapeut je goed begeleiden.

Eigenlijk is het verstandig om bij alle klachten rondom je bekken eens naar een bekkenfysiotherapeut te gaan. Die kan deskundig meekijken, je goed onderzoeken en begeleiden of verder helpen.

Bekkenfysiotherapie voor zwangere vrouwen

Denk je aan bekkenfysiotherapie, dan denk je waarschijnlijk aan zwangere vrouwen. Maar bekkenfysiotherapie kan vrouwen én mannen van elke leeftijd goed helpen. Bij Fysio Amsterdam begeleiden we zwangere vrouwen tijdens de zwangerschap, rondom de bevalling en bij het herstel na afloop.

Wat doet een bekkenbodemspier eigenlijk?

Het gaat om het gebied rondom je lage rug. Je bekken, de bekkenbodem en alle organen die daar zitten, waaronder je blaas, baarmoeder, prostaat en darmen. Die worden 'gedragen' door je bekkenbodemspier, een spier die uitblinkt in veelzijdigheid. De spier draagt de organen, kan loslaten, sluiten en soms zelfs heel ruim oprekken. Als deze spier niet goed functioneert kun je dat op allerlei manieren merken. Van plassen tot vrijen. Van een gevoel van stabiliteit tot onduidelijke buikpijn.

Samen met je buik- en rugspieren houdt je bekkenbodemspier de kern van je balans vast. Ook daar kunnen problemen ontstaan waardoor je bijvoorbeeld pijn voelt en minder makkelijk kunt bewegen.

Gerichte therapie maakt een groot verschil

Voor een deel bestaat een behandeling uit uitleg en inzicht. We helpen je bij het herkennen van de spieren rondom je bekken. Voor veel mensen een kleine openbaring, want normaliter merk je maar weinig van die spieren, laat staan dat je ze bewust kunt spannen en ontspannen. Als je begrijpt wat de gevolgen zijn van bepaalde houdingen of bewegingen, dan kun je er ook beter rekening mee houden.

Daarnaast krijg je advies over je houding, je drink- en eetgedrag, de belasting van je bekkenbodemspier en gerichte oefeningen waarmee je de spierfunctie kunt verbeteren.

Wil je meer weten?

Over je 1e afspraak of heb je een andere vraag? Bel of mail ons even, we helpen je graag bij jouw herstel!